mohsennasseri
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ mohsennasseri
آرشیو وبلاگ
      طراحی نمای ساختمان و دکوراسیون (پیشرو در ارائه خدمات طراحی)
معماری ایرانی و نماهای ساختمانی نویسنده: mohsennasseri - ٢٢ بهمن ۱۳٩٢

پژوهشگران مختلف دوره های متفاوتی را برای هنر و معماری ایرانی ترسیم کرده اند اما میتوان به طور کلی 5 دوره مختلف را برای معماری ایران تعریف کرد

1- معماری دوره قبل از هخامنشیان

2- معماری دوره هخامنشیان

3-معماری دوره ساسانیان

4- معماری ادوار اسلامی تا اواسط دوره قاجاریه

5- معماری نوین ومعاصر که مربوط به یکصد سال اخیر است.

در حقیقت هر یک از این دوران ها خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی داشته اند که در جای خود مفصل بحث خواهد شد.

در دوره پارتی ( ما قبل هخامنشیان ) و دوره پارسی ( دوره هخامنشیان ) به سازه اهمیت زیادی داده می شد و این مسئله در نمای ساختمان های این ادوار به خوبی مشخص شد .

در دوران پارتی قوس ها در معماری وارد شدند و به شکل های نیم گرد ، مدور ، چیار تخم مرغی و انواع قوس های هلو جین نمایان شدند.

پیکر تراشی تاق بستان و تزیینات و سر ستون های زیبای تخت جمشید و بنای عجیب و زیبای تاق کسری در همین دورا نها ایجاد شدند.

ادامه دارد......

  نظرات ()
معماری ایرانی حلقه فراموش شده ساختمان نویسنده: mohsennasseri - ۱٦ بهمن ۱۳٩٢

همه ما میدانیم که معماری هر کشور تبلور صنایع مختلف و هنرهای آن سرزمین است اما چه شده است که کشور ما با این قدمت زیاد هنری ٰ معماری خود را زیر سوال برده است.

اولین نکته شاید به ظهور سبک های جدید در معماری باشد که البته کشورهای مختلف را به سوی خود کشانده است ولی برخی از کشورها مانند ژاپن توانسته اند از این رهگذر هنر معماری خود را تقویت کنند متاسفانه برعکس کشور ما.

دومین دلیل شاید به پایه گذاران معماری در ایران بر گردد که عمدتا از کشورهای غربی فارغ التحصیل شده اند و تحت تاثیر معماری غرب قرار گرفته بودند اینان به صورت ناخواسته پایه گذار معماری غربی در ایران بودند.

سومین دلیل به خود ما مربوط میشود متاسفانه نگارنده این مطلب با وجود تجربه چندین ساله در صنعت ساختمان به ندرت به سازندگانی برخورد کردم که هدفشان گسترش معماری ایرانی باشد والبته طراحان نیز از سلیقه آنان تبعیت می کنند.

البته دلایل بیشمار دیگری نیز وجود دارد که باید به طور مفصل مطرح شود اما با توجه به اهمیت این موضوع تحقیقات گسترده ای  در خصوص پیوند دوباره معماری روز و معماری ایرانی باید صورت گیرد که نگارنده افتخار شروع این جریان را دارد.